متد get :

در بخش قبل در قسمت آموزش فرم ها در PHP به شما نمایش دادیم که چگونه یک فرم ساده HTML را طراحی کرده و اطلاعات آن را به یک صفحه دیگر برای پردازش و استفاده انتقال دهید .
همانطور که گفتیم 2 روش برای انتقال اطلاعات فرم ها در PHP وجود دارد . متد get و متد post . در این بخش می خواهیم نحوه ارسال اطلاعات یک فرم توسط متد get و سپس دریافت اطلاعات در صفحه مقصد ، توسط متغیر GET_$ را تشریح کنیم .


نحوه کار متد get :

هنگامی که یک فرم را به وسیله متد get ارسال می کنید ، مرورگر به صورت اتوماتیک نام کنترل های درون فرم به همراه مقادیرشان را به آدرس صفحه اضافه کرده و سپس صفحه را به صفحه مقصد ارسال می کند . در این حالت مرورگر جفت نام کنترل های فرم و مقدار آنها را با علامت & از هم جدا می کند .
فرض کنید که یک فرم به شکل زیر طراحی کرده اید . در این فرم دو کنترل کادر متن داریم که از کاربر نام و سن آن را پرسیده است .

Example
    <form action="recevie.php" method="get" >
      Name:
      <input type="text" name="fname" />
      Age:
      <input type="text" name="age" />
      <input type="submit" />
    </form>
کد

هنگامی که کاربر اطلاعات خواسته شده را در فرم وارد نموده و آن را submit می کند ، 2 اتفاق می افتد :

  1. اول اینکه مرورگر به صفحه تعیین شده در خاصیت action یعنی صفحه receive.php ارسال می شود .
  2. دوم اینکه مرورگر نام کنترل های متن و مقادیرشان را به صورت زیر به آدرس صفحه اضافه کرده وآن صفحه را به مقصد ارسال می کند :
    آدرس  در نوار آدرس مرورگر به صورت زیر در خواهد آمد . در این مثال فرض کرده ایم که کاربر برای نام مقدار ali و برای سن مقدار 22 را وارد کرده است :
    Syntax http://www.developerstudio.ir/receive.php? fname = Ali & age = 22

چند نکته مهم :

در روش ارسال get ، اطلاعات درون فرم از طریق نوار آدرس مرورگر نمایش داده شده و بنابراین در معرض دید سایرین بوده و همچنین اطلاعت به راحتی حک می شوند . به همین دلیل نباید از این روش در ارسال اطلاعات حساس مثل رمز عبور و ... استفاده کرد و برای ارسال آنها از متد post استفاده کرد .
دوم اینکه حجم اطلاعاتی که با این روش می توانید ارسال نمایید ، محدود است .


دریافت اطلاعات ارسالی در صفحه مقصد و استفاده از آنها - متغیر GET_$  :

پس از اینکه کاربر با استفاده از متد get اطلاعات فرم خود را به صفحه مقصد ارسال نمود ، باید آن اطلاعات را در صفحه مقصد دریافت کرده و از آنها استفاده نماید .
برای این منظور در صفحه مقصد از متغیر از پیش تعیین شده ، GET_$ برای دریافت اطلاعات ارسالی استفاده می شود . می توانید به تعداد متغیر های ارسالی به صفحه از متغیر GET_$ استفاده نمایید . فقط باید همان نامی که در فرم صفحه مبدا برای متغیر تعیین شده و همچنین در نوار آدرس مرورگر است ، استفاده نمایید .

تشریح روش با یک مثال عملی :

مطالب تشریح شده همراه با کد مورد نیاز آن را در مثال عملی زیر نمایش می دهیم .
کد لازم برای دریافت مقادیر متغیرهای ارسالی ، که در فرم بالای صفحه ارسال شده است به صورت زیر است . در فرم دو متغیر fname و age داشتیم ، که در کد صفحه مقصد آن ها را به روش زیر دریافت کرده و در خروجی دوباره استفاده نموده ایم . برای مشاهده عملی روند ، بر روی گزینه مشاهده خروجی مثال کلیک نمایید :

Example
<html>
<body>
    Hello < ? php echo $_GET [ " fname " ] ; ? > ! < br / >
    You are < ? php echo $_GET [ " age " ] ; ? > years old.

</body>
</html>
کد

 

تعداد امتیازدهندگان: 11822
مسیر کوتاه: rangine.ir/node/132